Paradontoza – leczenie i domowa profilaktyka

Paradontoza, inaczej zwana zapaleniem przyzębia, dotyka około 70% polskiego społeczeństwa. Warto wspomnieć, że jest to choroba dziedziczna i zakaźna, dlatego jeżeli któryś z naszych najbliższych cierpi na tę dolegliwość, należy zwrócić szczególną uwagę na jakość higieny jamy ustnej, zarówno swojej, jak i pozostałych domowników.

Jak zapobiegać paradontozie?

Systematyczne szczotkowanie zębów oraz codzienne używanie nici dentystycznej minimalizuje ryzyko pojawienia się objawów paradontozy, lecz nie wyklucza ich w pełni. Dodatkowym środkiem zapobiegawczym, może być również masaż dziąseł, mający na celu poprawienie krążenia i wzmocnienie ich. Przede wszystkim warto jednak pamiętać o regularnych wizytach w gabinecie stomatologicznym.

Szczególnie narażeni na zapalenie przyzębia są palacze oraz osoby spożywające nadmierne ilości kawy czy czarnej herbaty. W takim przypadku należy ograniczyć lub kompletnie wykluczyć te używki. Aby dłużej cieszyć się bezproblemowym uzębieniem, warto również zminimalizować ilość cukrów prostych w swojej diecie.

Jakie objawy powinny nas zaniepokoić?

Niezwłoczna wizyta u stomatologa czeka nas, gdy zaobserwujemy:

• ruchomość zębów,
  • przykry zapach z ust,
  • odsłonięcie szyjek zębowych,
  • ból, krwawienie, zaczerwienienie i obrzęk dziąseł w trakcie szczotkowania,
  • wrażliwość dziąseł na zmianę temperatury,
  • w skrajnych przypadkach stany ropne.

Jak leczyć paradontozę?

Nie ma skutecznych, domowych metod na walkę z paradontozą, konieczna jest  pomoc stomatologa periodontologa, a w skrajnym przypadku nawet interwencja chirurgiczna.

Skutki zapalenia przyzębia możemy starać się łagodzić we własnym zakresie, poprzez dobór odpowiednich past i płynów do higieny jamy ustnej. Na ból i obrzęki mogą pomóc również preparaty ziołowe, na przykład z kory dębu, kłącza pięciornika, czy koszyczka rumianku, jednak najskuteczniejszą pomoc otrzymamy z rąk stomatologa.

Zadzwoń: tel. +48 516 940 400 lub